Recensies

Sweel Cultureel

18 march 2012, Sweel Cultureel, Zweeloo - Op uitnodiging van Sweel Cultureel trad zondagmiddag in de Nederlands Hervormde Kerk te Zweeloo het duo Passies & Havinga op voor een enthousiast publiek met hun programma “Was die Herren Matrosen sagen”.

Gea Passies op de piano begeleid door Johanan Havinga zong liederen gecomponeerd door Kurt Weill op teksten van onder andere Elisabeth Hauptmann, Bertholt Brecht en Ira Gershwin uit Weills Duitse, Franse en Amerikaanse periode. De liederen werden door Gea op charmante en expressieve wijze uitgebeeld en aan elkaar gepraat, waarbij ze het onstuimige leven van Weill en zijn tijdgenoten schetste tegen de achtergrond van de roerige periode tussen de twee wereldoorlogen en vlak daarna.

OEK (oes eig’n kraantien), Jan Piet Heederik, 18 maart 2012

Intieme avond in de Taalwerkplaats

16 december 2011, Nieuw Amsterdam - Een Winterthema-avond op 16 december in de Taalwerkplaats Nieuw-Amsterdam. In een prachtige ambiance met vuurkorven, veel kaarslicht, een heuse kerstboom en als klap op de vuurpijl gratis Glühwein, ambachtelijk gemaakt, voltrok zich een mooie intieme avond in de Taalwerkplaats in Nieuw-Amsterdam.

(...) Tot slot zong Gea Passies met haar klassiek geschoolde stem liederen van Erik Satie en Claude Debussy. Haar mystieke stemgeluid, overtuigend begeleid door pianist Johanan Havinga, paste uitstekend bij de Glühwein en stukjes kaas die inmiddels van hand tot hand gingen. (...) Volgend jaar weer!

Zie de oorspronkelijke recentie voor meer informatie.

Walifriduskerk, Hellum

30 january 2011, Hellum - Zondag 30 januari, buiten is het mistig en koud, maar binnen in de Walfriduskerk is het aangenaam warm. Een kleine 50 bezoekers zijn gekomen om te luisteren naar de liederen van en de vertellingen over de Duits/Amerikaanse Componist Kurt Weill. Gea Passies – een frêle sopraan én lerares wiskunde – weet het publiek te boeien met prachtig gezongen liederen van Weill met pianobegeleiding van Johanan Havinga, waarvan je kunt zien en horen dat die twee volledig op elkaar zijn ingespeeld.

Ook weet Gea Passies het verhaal van Weill en de details van de liederen goed te brengen. Natuurlijk wordt over de samenwerking tussen Weill en Bertolt Brecht verhaald, maar wat dan leuk en interessant is, is dat Passies en passant even verteld dat 80% van de inbreng van Brecht in het duo’s bekendste werk – de Dreigrosschenoper – eigenlijk is geschreven door één van de toenmalige vriendinnen van Brecht: Elisabeth Hauptmann.

Veel musicalcomposities volgen de revue: Natuurlijk een aantal liederen van die Dreigrosschenoper waaronder het wereldberoemde “Die Moritat von Mackie Messer”, maar ook liederen uit de musicals “Happy End” en “Mary Galante” en “Knicker-bocker Holiday” . Hiervan zingt Gea Passies het eveneens door zeer veel internationaal bekende artiesten gecoverde lied “September Song”. Prachtig en zuiver gezongen door Gea en ingetogen begeleid door Johanan voel je je als bezoeker inderdaad alsof je je in een warm bad onderdompelt.

Achteraf constateer je dan dat Gea Passies zonder bladmuziek of tekst zingt en dus alles uit het hoofd doet. Dat maakt het laatste lied “Tsjaikovsky” alleen maar meer bijzonder omdat zij daar in nog geen twee minuten de namen van 50 Russische componisten zingt.

Al met al een leerzaam en leuk en mooi zondagmiddagconcert in de kerk van Hellum.

Zie de oorspronkelijke recentie voor meer informatie.


<< < 4 5 6 [7] 8 > >>